måndag 25 januari 2010

Säsongen är igång

Nu startar årets odlingsäsong så smått. Idag sätter jag en hel del chilifröer och purjolök. Rosmarin ska ut för ett par veckors kyla för att sedan tas in i värmen där de kan gro. Tänk innan jag visste det, kämpade i flera år men misslyckades alltid med dem.
Jag har beställt en hel del fröer och sen byter man en hel del fröer med andra som har spännande sorter. Men det blir billigt i alla fall, slipper köpa alla sorter själv.

Nästa blir en hel del kryddor, penseér och violer. Violen chocolate Frost
längst upp är söt, liksom den svarta Bowles Black. Ifjol satte jag svarta och vita violer tillsammans, det blev häftigt.
Fjolårets nya favorit (jag hade den inte själv men såg den i rabatt) blev pionvallmon. Stora maffiga pionblommor där det slår ut nya blommor varje dag. Hittade den gammalrosa - plommonfärgade hos Rara Växter, det blir en beställning därifrån också!
Annars har jag ljusgula och nån svartaktig sen ifjol.

I lördags samlades vi ett gäng på middag här. Vi pratade djurhållning, odling mm. Gick en runda bland djuren, åt mera och snackade. Kul och inspirerande.



Snart drar avelsåret igång också. Det förra är just avslutat och de flesta årsrapporter är skickade. Det värsta jag vet är alla papper som ska finnas och kopieras i flera ex, nu när vi inte får märka kaninerna själva utan ska skriva ytterligare blanketter med flera foton i flera ex, känns det nästan övermäktigt. Jag hoppas att de kommer till sans och reder ut detta med märkningen och låter oss märka själva igen.
Hur som helst, man vet ju att allt ska skickas in en dag så jag brukar vara noga att sätta allt i pärmen eftersom.

Två av mellerudsdamerna har gått med hanarna i tre veckor nu, få se om det resulterar i några ungar. Den tredje honan går med hane nu. Svarta Pion går med Benjamin, det känns lite tidigt men hon är erfaren och fixar att ta hand om sina ungar även om det skulle vara lite kallare. Jag är mest intresserad att se om hon över huvud taget blir dräktig, hon är ju till åren kommen.

Just ja, de två angororna som kom hit i början av januari är klippta nu. Det gick väldigt bra måste jag säga. Började med Adrian och tog halva honom ena dagen, nästa dag undersidan. Vanilla klippte jag hela henne en annan dag. Ullen ska skickas för att få ett utlåtande om kvalité och uppspinning. Vanilla hade mycket mera ull.
Har ju tänkt para de också och det måste göras inom två veckor efter klippning, annars hinner hon få för lång ull och ungarna kan tjorva in sig i ullen. Vanilla är dessvärre inte på humör för att få bebisar just nu men vi hoppas att det lyckas, har drygt en vecka till på oss.
Nästa klippning blir i mitten på april, parar då om det inte lyckas nu.

Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar