söndag 14 februari 2010

Alla hjärtans dag
















Ja min dag började inte som jag tänkt med sovmorron. Kl 07.00 ringer det från jobbet, måste jobba extra då det är kris. Nåja bara halv dag, jag som skulle koka fläskpalt till middag hinner ju faktiskt det ändå. Tur att vi gjort bort det mesta igår på dan, saker att göra under helgen kan lätt bli sparade till sön. Nu hade vi tömt spånlasset som upptagit släpvagnen ett bra tag, flyttat fodersäckar samt skottat av tak och gården ordentligt. Barnen har pysslat med Alla hjärtansdag kort och vi unnade oss chokladhjärtan men annars brukar vi inte ha några speciella firanden.
Ett mindre trevligt uppdrag hade vi också, rensa i hönshuset. Vi har fått dåligt med ägg i samband med kylan för två veckor sen, jag trodde att det berodda på kylan tills jag kom in en dag då det låg ägg i redena. Jag hade händerna fulla just då men när jag en stund senare återvände för att hämta in dem, var de borta! Då började jag förstå att det fanns äggtjyvar i hönshuset. Tog ett kokt ägg och la ner på golvet och väntade, en höna sprang genast fram och larmade övriga om att här finns det godsaker. Ett hack så var skalet öppnat, mer hann hon inte innan hon åkte ut med buller och bång.
Hon och ytterligare två hönor har varit förpassade till ankhuset under veckan för att se om ordningen återställs vilket den också gjort. Från att inte fått några ägg alls under förra veckan till 8-12 ägg/dag under denna vecka. Tyvärr finns inte så mycket att göra åt sådana individer som kommit på att äta ägg, de lär dessutom upp övriga flocken blixtsnabbt. Jag är tacksam att jag kom på deras olat så tidigt och att inte flera hunnit komma på det. Jag offrade de tre hönorna och har ändå 14 st kvar som lägger bra med ägg.
Idag har vi laddat kläckaren med blommeägg, ska bli spännande att se befruktning och har vi tur finns här små kycklingar i god tid innan påsk!
Vi har haft ett jättehärligt väder i helgen och nu känner man att värsta vintern är över. Kallt från morgonen men solen värmer upp under dagen så det är riktigt skönt ute. Förra helgen var det premiär i slalombacken, Roffe och barnen åkte skidor medans jag jobbade.
Bland djuren tycker jag väl att tackorna ser lite breda ut, kanske jag inbillar mej för att jag så gärna vill ha lamm. De har i alla fall fått första dosen E-vitamin och selen, de ska ha en gång till ca 2 veckor före lamning.
Angoramadame behagade faktiskt brunsta så hon är parad 26/1 så nu väntar vi små lurviga bebisar i slutet på månaden. Ev kommer det hit nån vit angora också i samband med LU nästa helg. Jag ska vänta tills nästa klippning i april innan jag skickar ullen för spinning. Då blir det lite mera garn.
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar