söndag 20 december 2009

4:e advent




Tiden rusar iväg och idag är det 4:e advent. Tur att vi har några dagar kvar till julafton för att jag är då inte alls klar med alla bestyr. I helgen har jag varit ledig och vi har försökt förbereda det mesta pysslet. Barnen har hjälpt till med pepparkakshus, köttbullar och knäckkokning. Julgranen är klädd och klar, för tidigt egentligen men Johannes var så otålig att vi kunde inte vänta längre.


Skinkan har legat i blöt sen Anna-dagen så den kokar jag dagen före julafton, då vi äter varm skinka och blöta till middag. Den dagen på året vet alla vad det blir för middag. I år kommer vi att vara hos mina föräldrar över jul, vi åker på julaftonsmorgon och kommer hem juldagsmorgon. Jag börjar jobba på juldagskväll och jobbar sedan resten av julhelgen.

Ulltomtarna på bilden är gjorda av en väninna och tänk snart har jag egen ull att tova eller göra skägg av. Fåren mår bara bra och jag hoppas att de är dräktiga allihopa.

I övrigt mår alla djuren bra, bondeåret här är inte slut ännu som det egentligen ska vara innan jul. Ungtupparna är inte slaktade men jag hoppas att jag hinner göra det nu under jullovet. Sen ska jag förbereda lite bland kaninerna, har ett nytt projekt på gång. Det tar vi efter alla helger när vardagen och ett nytt år startat.

En del frökataloger har redan kommit, en fröbytarkedja för grönsaker har hunnit passera. Jättebra med tanke på de fröer som ska sättas redan i januari. Bra sätt att få billiga fröer och många sorter. Men nu lägger jag allt det åt sidan för att bara slappna av, mysa och njuta av julen och det nya året.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!
önskar vi på Kåtaliden Gård,

Sara



2 kommentarer:

  1. god jul på er.Nu ska det bli spännande med nya kläck ägg och fröer till våren .

    SvaraRadera
  2. Ja det blir spännande. Jag vill ha kalkonägg av dej, går det bra?

    SvaraRadera