måndag 9 augusti 2010

Augusti







Oj, vart tog sommaren vägen? Så är det alltid under ledigheten. Mycket ska göras och man vill hinna med lite olika utflykter. I år tycker jag vi har hunnit med en hel del faktiskt. Amanda fick sin fjällridning i Ammarnäs som hon och hennes moster planerat för ända sen i fjol. Jag, Samuel och två kusiner till dem var också med och jag tror att vi alla tyckte det var en jättetrevlig tur. Dagen efter ska vi inte tala om, vilken träningsvärk i rygg och lår! Kanske var det där jag la grunden till det ryggskott jag har kämpat med under semestern. Jag har aldrig varit SÅ dålig i ryggen, masade till toaletten och kunde inget göra. Tur att övriga familjen är så duktiga för de fick göra allt. Under en veckas tid var det de som bar vatten till djuren och allt annat tyngre.
Räddningen var min sjukgymnast som dagen före sin semester fixade till ryggen. Vilken himla tur, nu känns det bra men skört. Får inte överanstränga då kommer symtomen tillbaka.
Vi har varit på en fjälltur till, upp efter Silvervägen ända över på norska sidan. Vi firade en familjedag och gjorde en nostalgitripp med en kortare vandring och lunch där vi brukade stanna och äta. Nu var rastplatsen stängd men grillplatserna var kvar. Vädret var inte det bästa men vi hade uppehåll hela dagen.
Vi har faktiskt även hunnit till Östersund och Fäviken. I flera år har vi pratat om att fara på denna stora mässa. Allt inom jakt, fiske, friluftsliv och en massa lokala matproducenter. Det finns ju så många getgårdar och mejerier i Jämtland. Många goda ostar har vi smakat men även någon fruktansvärt dålig, lagrad i ett år. Bland det äckligaste jag ätit faktiskt, vem köper sånt? Men som sagt smaken är delad.
I Östersund fick barnen bada på äventyrsbad, även Roffe ville åka i rutchbanorna. Han valde turboröret och kom ner efter många kallsupar och med blodigt huvud. Barnen hade inga problem med att åka där. Storsjöyran pågick så vi hann en vända i karusellerna också men även då var vädret lite sådär, så firarna var inte riktigt på hugget med öldrickningen. Men våra grannar på campingen verkade inte ha problem med regnet, de festade i dagarna tre.
Sista dagen besökte vi Frösö zoo vilket var uppskattat. Helt salig blev jag när jag fick se nubiska getter. Sådana som Tasha Tudor hade. Att de finns i Sverige, så himla kul att se.
Jag och min syster tjatade oss till två timmar på Jamtli också, men vad hinner man på så kort tid? Men vi hann springa igenom, jag fick en skympt av deras klövsjöfår och Amanda fick se deras nordsvenskar. I ett av husen höll vi på att lämna barnen som piga o drängar, de skulle få 60 öre/dag och mat ingick. Lika imponerad varje gång av deras värld och så duktiga skådespelare, livet pågår för fullt och man får delta i det som sker just då. Vi blev bjudna på kolbulla i en timmerstuga ute i skogen.
Vi avslutade resan med middag på en thailändsk restaurang. Dyrt blev det men värt var enda krona, helt otroligt gott.
I övrigt har det varit bad och fiske. Johannes fick en gädda på 8,3 kg och deltar i nappataget med den. Han låg tvåa sist vi såg. Barnen har fått många stora gäddor som vi kokar åt djuren.
















Hemma på farmen är det väl bra med djuren. Vi har en hel del kycklingar men kommer att spara lite flera hönor. Någon blivande genbank ska ha djur att starta upp med. Myskarna började ju lägga ägg i juni först, då blev jag så glad så de fick behålla alla ägg för att snabbt kunna lägga sig. Tänkte inte på att de första äggen oftast inte är befruktade vilket resulterade i endast två ällingar. Nu ligger ytterligare en hona så jag hoppas på henne, jag behöver en till hane.
Fåren mår bra och betet räcker ju till. Vi har inte behövt flytta dem, bara mellan skogshagen och en mindre hage med bara gräs. Då slipper vi klippa där och de kan gå ett par dar och äta ur. Veterinären har varit hit och tagit blodprover för maedi visna, så nu väntar jag på besked om jag är friförklarad. Ska få en ny bagge i höst men vet ännu inte varifrån. Vi har beslutsångest angående vår bruna bagge Bruno. Han är ju en väldigt ovanlig bagge med sin chokladbruna färg och sen har han horn, också det mindre vanligt. Vi kan använda honom på två av tackorna men det innebär att vi måste dela flocken under betäckning nov - dec. Vi funderar vidare.
Kaninerna har kullar och supermorsan Geisha hela 9 ungar. Jag har försökt uppdatera till salu sidorna så man kan se vad som finns. Det verkar vara tjejernas år i år. Väntar ytterligare kullar, även här blev de så sena igång i våras.
Angororna har fått nytt boende i gamla gåshuset. Det blir bra, får ett klippbord framför fönstret och kan ha allt på en plats. Isabelles ena unge är såld och den andre går kvar som ullhona. Hon har en vit fläck på nosen vilket inte är ok så hon kommer inte att avlas på. Senare under augusti kommer en vit angorakille, så då kan vi få vita djur också.
Mycket blev det, skriver om det usla odlingsåret en annan dag. Kände inte nån större lust för det nu. Hoppas alla åter är laddade inför hösten, har nu min sista lediga vecka men planerar redan för lite höstledigt.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar